DAG 23 (02/08): Fort Bragg – Rohnert Park

Vandaag is het terug een zelfgemaakt ontbijtje in onze cottage. Hoewel de dag, zoals gewoonlijk, weer fris begint, is het nog net warm genoeg om buiten te ontbijten.

We keren nu nog eens terug naar Glass Beach, aangezien het gisterenavond al hoogtij was en de glaskorrels grotendeels bedekt waren met water. Onze wildlife-vriendjes verwelkomen ons alweer. Ze zijn toch prachtig als je hen zo bezig ziet. En nu kunnen we de glasresten beter bekijken dan gisteren.

Daarna vervolgen we terug de CA- 1 langs de Pacific Coast.

Onze eerste stop is aan Bowling Ball Beach, een onderdeel van Schooner Gulch State Beach. Op de rand van water en zand liggen hier een groot aantal kleine, opvallend ronde rotsen in een aantal rijen achter elkaar. Ze hebben elk een diameter van ongeveer 1 meter. Als het hoogtij is, dan gaan de Bowling Balls helemaal schuil onder water. Het is ondertussen al richting hoogtij, maar we hopen dat we ze toch nog (deels) te zien gaan krijgen.

De weg er naartoe is niet gemakkelijk te vinden. We stoppen aan de kant van de weg aan een pull out waar enkele auto’s kunnen staan. Vanaf daar beginnen twee trails, maar er staat niet aangegeven over welke trails het gaat. We nemen de rechter trail en dit blijkt de juiste te zijn. We lopen aan de bovenzijde van een klif, door een gebied met hoog gras en enkele bomen. We volgen het pad tot we de rand van de klif bereiken. Het strand ligt ongeveer 5 meter lager, en we klauteren naar beneden. Op het strand wandelen we nog ongeveer 1 km naar het noorden, tot we de Bowling Balls zien. Ze liggen al deels in het water, maar ze zijn nog duidelijk te zien. De ongerepte natuur op dit strand is onwaarschijnlijk mooi. Zo groots en er is hier niemand te bespeuren, ver weg van het massatoerisme. Als we terug boven komen, is er een bende Amerikanen die ons vragen waar de bowlingballen liggen. Ze zijn al een uur aan het rondlopen en hebben ze blijkbaar niet gevonden.

We nemen terug de kustlijn, onderweg zien we veel van die kleine staatsparkjes met campings. De kust is hier zodanig mooi dat je elke 5 minuten zou kunnen stoppen om een foto te nemen.

Een uurtje later stoppen we aan in Salt Point State Park. Een van de meest opvallende kenmerken aan dit park zijn de vele gaatjes in de rotswanden die in grote groepen bij elkaar zitten. Het park bestaat uit 3 delen, maar we stoppen enkel bij Stump Beach. De rest is gesloten. We parkeren de auto in een pull out direct naast de Highway 1. Vandaar lopen we via een wandelpad naar de oceaan. We bekijken het uitzicht van ver, maar we kiezen om niet helemaal naar beneden te dalen. Onze tijd is beperkt en we moeten keuzes maken. Het is erg mooi, maar niet spectaculair, in vergelijking met wat we al allemaal gezien hebben.

We vervolgen de vele kronkels van de Highway 1, het gaat hier niet zo snel vooruit, maar de mooie zichten blijven maar komen.

We naderen het plaatsje Jenner en plots worden we onverwachts getrakteerd met een heel mooi zicht, wauw… in de diepte een wereld van groen, blauw, water, pelikanen, zeehonden,… dit is magisch. We zien er lange zandstranden met landtongen, en een steile kustlijn, het heeft iets schilderachtigs. Dit stond niet op onze planning en daar had ik nog niets over gelezen, maar dit willen we zien. We rijden helemaal naar de diepte naar het Goat Rock State Park en parkeren daar onze auto. We lopen een heel eind door het zand, dit is lastig om te stappen, tot we aan de overkant komen, waar we de zeehonden zien spelen en rollen, en de pelikanen hun visjes zien meepikken. We staan een hele tijd dit schouwspel te bewonderen. We kunnen hier wel blijven kijken, dit is zo mooi.

Daarna moeten we echt weer door en rijden de kustlijn verder via Bodega Bay. We hebben nog heel wat mooie zichten en sommigen zijn aan het parasailen.

Ondertussen is het 16u en we hebben nog niets gegeten. We stoppen even om wat crackers te eten om de honger te stillen en rijden dan door naar Rohnert Park, waar we inchecken in de Best Western. We krijgen er een welkomstpakket (een zakje met daarin zakjes chips, granola bars en flesjes water) en we krijgen ook nog eens verse cookies aangeboden. De cookies zijn nog warm en overheerlijk.

We laden weer de koffers uit en gaan daarna een duikje in het buitenzwembad nemen en even ontspannen in de hot tub. Het is hier wel een leuk zwembad, leuk hotel trouwens met vriendelijke mensen.

Als we opgefrist zijn, rijden we nog eens naar de Applebees voor een avondmaal en dan terug zzzzzzzzzzzz…..