DAG 25 (04/08): San Francisco

Vandaag een volledig dagje San Francisco. Met de ontbijtresten die we nog overhebben, maken we terug zelfgemaakt ontbijtje op onze hotelkamer. Koffie hebben we op de kamer, zoals we in elk hotel wel gehad hebben.

Oorspronkelijk hadden we gedacht om fietsen te huren voor deze dag, maar we besluiten om de route toch te voet te doen. Achteraf zullen we de bedenking maken dat we misschien toch beter fietsen gehuurd hadden, want we zullen nogal kilometers aftrappen vandaag.

Vanuit ons hotel in Chinatown wandelen we helemaal naar beneden tot aan Fisherman’s Warf, een oude opgeknapte zeeliedenbuurt met veel leuke visrestaurantjes en souvenierswinkeltjes. Dit is een leuke, levendige buurt, maar in de ochtend valt hier niet zoveel te beleven, dus zullen we dit voor onze terugkeer bewaren. We zijn hier wel al eerder geweest en weten nog hoe leuk het hier was.

We stappen dus meteen door naar Ghirardelli Square. Aan dit plein vind je deGhirardelli Chocolate Factory, de derde oudste chocoladefabriek van Amerika.

Vlakbij Ghirardelli Square ligt de Aquatic Park Pier. Vanaf deze grote pier heb je een mooi uitzicht op het plein en op de Golden Gate Bridge, mits het niet erg mistig is. Doordat het warme water van de baai hier samenkomt met het koudere water uit de oceaan, blijven de wolken vaak rondom de brug hangen. De brug ligt daarom een groot gedeelte van de tijd verborgen in laaghangende wolken. Vandaag valt het goed mee. Er hangen wolken, maar helemaal in de verte zien we toch de brug. Moeten we zo ver stappen? We zien ook duidelijk het Alcatraz Island waar de meest beroemde gevangenis Alcatraz gevestigd is. Deze gevangenis hebben we al bezocht in 2016, dus doen we dit deze keer niet meer opnieuw.

Vanuit de pier stappen we door naar Marina Boulevard, waar we ons vergapen aan de dure huizen aan de ene kant en de luxe boten aan de andere kant. Vanuit hier kun je ook goed zien hoe steil de wegen in San Francisco zijn. De Marina Boulevard zelf is overigens gewoon vlak. Gelukkig voor ons. We zien heel veel fietsers passeren, die naar de brug toe fietsen. We begrijpen waarom.

Aan het einde van de boulevard stappen we naar het Palace of Fine Arts. Je ziet de grote koepel vanzelf liggen aan de linkerkant van de weg. Dit enorme neoklassieke bouwwerk werd gebouwd voor de wereldtentoonstelling van 1915. Het Palace of Fine Arts is gelegen aan een mooi plein met een vijver, waar we even uitrusten en een appel eten.

Daarna stappen we door naar Crissy Field. Dit mooie park ligt aan de kust en vanuit hier heb je een goed uitzicht op de brug. We stappen daarna goed door, het lijkt steeds of we dichtbij de brug zijn, maar de weg lijkt wel eindeloos, de brug blijft steeds op afstand.

Vanuit Crissy Field stappen we omhoog naar Crissy Field Avenue. Dit is de eerste pittige klim van de route, maar eenmaal boven word je beloond met een mooi uitzicht over Crissy Field. In de verte kun je de skyline van San Francisco zien liggen.

Vanuit Crissy Field Avenue is het nog maar een klein stukje omhoog naar de Golden Gate Bridge. Als we boven komen, kopen we iets om te eten in het Allround Café. We zetten ons op een bank, en eten met mooi uitzicht. Plots zien we vanuit het struikgewas een klein kopje uitsteken en aan onze voeten snuffelen. Blijkbaar hebben de ratten ook honger gekregen. Maar goed, we hebben al vanalle soorten dieren gezien, dit kan er ook wel nog bij.

Dan is het tijd om de brug over te steken. Afhankelijk van de dag en het tijdstip, worden fietsers en voetgangers naar de oost-of westkant van de brug begeleid. Wij stappen aan de oostkant. Het is een zonnige dag, maar toch is het ijskoud en erg winderig op de brug. We lopen tot aan de helft, waar de kabels, die de brug ophouden, het laagst komen. De brug is 2,7 km lang. Onderweg maken we de nodige foto’s en dan maken we rechtsomkeer en keren we terug.

Nu moeten we nog het hele eind terugkeren naar Fisherman’s Wharf. We twijfelen heel even om een taxi of een bus te nemen, maar geven daar toch maar niet aan toe. Het zonnetje is er ondertussen goed doorgekomen en we hebben nu wind in onze rug. We vliegen vooruit. En we hebben nog mooie uitzichten op de brug.

Onderweg lassen we een rustpauze in voor een deugddoende koffie bij de Starbucks in het Marina District.

En als we aankomen aan Fisherman’s Warf fleuren we weer helemaal op. Heerlijk gezellig hier, we kuieren er wat rond, en hebben nu grote dorst gekregen en gaan een wipe out drinken (CA bier) in de Wipe Out bar. We bestellen er nog een berg nacho’s bij, dat hebben we wel verdiend.

Daarna gaan we kijken bij Pier 39, daar vind je groepen zeeleeuwen die veel kabaal maken. Merkwaardig dat ze zo dicht bij de stad wonen. Ze hebben alleszins veel bekijks, maar ze storen zich daar blijkbaar niet aan. Grappig om hen bezig te zien. Het is hier wel maar frisjes.

Dan is het tijd om onze tocht terug naar boven te doen, naar ons hotel in China Town. Daar aangekomen, frissen we ons even op, rusten een beetje uit en gaan daarna nog eens naar Little Italy om avondeten te zoeken. Het is ondertussen al donker en dat maakt de stad weer extra gezellig. We vinden er een leuk Italiaans restaurantje met terrasverwarmers en een prachtig uitzicht op de Trans America Pyramid, een wolkenkrabber. Het is er nog lekker eten ook.

We zijn nu echt moe, maar hebben een geweldige dag gehad en gelukkig moeten we nu niet ver meer wandelen naar ons hotel. Morgen onze allerlaatste dag…